• Molntjänst

Reddibo är en molntjänst i kategorin  Software as a Service (SaaS). Det innebär att den är tillgänglig dygnet runt, året runt oavsett vart du befinner dig på planeten. Det enda som krävs är tillgång till internet.  Reddibo fungerar med de vanligaste webbläsarna på datorer, surfplattor och smarta telefoner.

Ingen större datavana är nödvändig för att använda tjänsten i sitt grundläggande utförande. De grundläggande funktionerna nås med några få klick. Hjälptexter finns i anslutning till de olika funktionerna. Det finns instruktionsvideor och du får även en snabbguide vid registreringen. Snabbguiden är också tillgänglig i systemet och finns under en ikon på startsidan.

Använder du normalt IT-stöd i ditt arbete kommer du inte att ha några problem att använda all funktionalitet som ingår.

  • Datasäkerhet

Reddibo är en molntjänst som körs på Microsofts Azure-plattform. Säkerhet och tillgänglighet är därmed bland det bästa som finns att tillgå i molnet.

Tjänsten är lösenordsskyddad där du själv ansvarar för att ändra ditt lösenord. Funktioner som kan påverka säkerhetsnivån såsom ”håll mig inloggad” väljer du själv om du vill använda.

Informationen som du lägger in i Reddibo kan bara ses av de användare som har behörighet att se informationen. Dokument och filer kan bara ändras av författaren själv, dvs. den som ursprungligen lade upp dokumentet. Lämnar personen som lade upp dokumentet styrelsen så kan de med administrationsbehörighet enkelt ändra ägarskapet till någon annan.

Kommunikationen med servern över internet är givetvis krypterat. Vi har som mål att alltid ha betyget A i säkerhetstesten som utförs av Qualys SSL Labs.

  • Integritet

Ingen information eller personuppgifter som du lägger in i Reddibo överförs till tredje part.

Information om behandling av personuppgifter (GDPR):

I tjänsten Reddibo behandlas följande av kunden och dess användares personuppgifter:

–  Förnamn

–  Efternamn

–  E-mail adress

–  Användarnamn

–  Lösenord (ej åtkomligt för en administratör)

–  Log-in tidpunkter

–  Cookies (om användaren väljer att hållas kontinuerligt inloggad)

Informationen används för att identifiera användare vid inloggning på tjänsten samt för att skicka meddelanden till användare så som påminnelser, login-uppgifter, samt användarsupport. För och efternamn används även för att identifiera ägarskap av dokument och planerade händelser samt rättighet att redigera eller utföra dessa. Reddibo är personuppgiftsansvarig för ovan personuppgifter.

Det råder kunden fritt att lägga in egen information i tjänsten som kan vara av karaktären personuppgifter. Kunden är personuppgiftsansvarig för sådan information och Reddibo är personuppgiftsbiträde.

Endast personal som har rollen ”Administratör” för kundens konto i tjänsten har tillgång till personuppgifter och övrig information som lagras av kunden på tjänsten. Samtlig personal har delgivits gällande datasäkerhetspolicy.

Underbiträde som anlitas av oss för utveckling, drift och underhåll av tjänsten har tecknat avtal som reglerar tillgång och hantering av personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.

Inga personuppgifter delas med tredje part annat än på uppdrag av kund. Reddibo använder inte kunds personuppgifter eller annan information som lagras på tjänsten till annat än vad som angivits ovan. Ägare till tredjepartsapplikationer (som eventuellt kan ingå) ges inte tillträde till information och som lagras på tjänsten.

Alla personuppgifter och övrig data kommer att raderas inom 1-12 veckor från att licensavtalet avslutats. Enskilda personuppgifter kan raderas på kunds begäran inom 1-2 veckor.

  • Support

I tjänsten ingår ett supportpaket. Det består av både hjälp med att använda tjänsten och teknisk support om något inte fungerar som det skall.

För att få hjälp med att använda tjänsten skickar du ett mail med frågan eller ringer oss.  Det går också att få utökad hjälp eller utbildning  genom ett förbokat telefonmöte/videomöte när det passar dig. Telefonmötet bokas genom att skicka ett mail med några alternativa datum och tider så återkommer återkommer vi med telefonnummer och tidpunkt. Dessa är lämpliga om du vill göra ändringar i strukturen eller ändra på rättigheter med mera.

Under uppstartsfasen kommer vi också förbi och håller en introduktion och senare även uppfräschningar.